Race of Remembrance 2021: het verhaal van binnenuit |CAR Magazine

2022-05-29 20:04:19 By : Mr. Eric Zhang

► Het inside-verhaal van Race of Remembrance 2021 ► CAR sluit zich aan bij Morgan's Works Plus Four-team ► Een race die levens ten goede kan veranderenDe wind giert over de Ierse Zee en wrijft over de kliftoppen van Anglesey.Toeschouwers trekken hun schouders op en trekken hun jassen strakker.De bijtende koude bries waait regelrecht de open-zijdige cockpit van de Morgan Plus Four in en beukt op mijn schouders terwijl ze koers zetten door vervagend licht.Op de hardtop van de auto gemonteerde schijnwerpers met hoge intensiteit sneden door de duisternis en verlichtten een circuit vol met dobbelstenen auto's: twee vechtende BMW's vooruit, van buitenspiegel tot buitenspiegel in een gesynchroniseerde vierwielaandrijving;verder op de baan, een paar Citroën C1's neus aan staart in hun eigen privégevecht, kleine wielen gespreid in vreemde cambervormen terwijl ze iets buiten de door de fabrikant beoogde limieten bochten nemen;en een Caterham strijkt langs de buitenkant van ze allemaal, twee wielen die het gras kussen.De handen van de bestuurder flikkeren naar het tegenoverliggende slot, verlicht in de gloed van lichten op de rolkooi.Ik ben halverwege mijn eerste raceronde en er zijn nog 10 en een half uur te gaan.Welkom bij Race of Remembrance.Allemaal bekeken vanaf de meest stijlvolle stoel in huis.De Morgan Motor Company heeft twee fabrieken Plus Fours in RoR 2021 ingeschreven, een automaat met handbediening, bestuurd door begunstigden van Mission Motorsport liefdadigheidsinstellingen - daarover straks meer - en een handmatige, met CAR onder de vier coureurs.Spoel terug naar het begin van het weekend en beide glanzende Plus Fours zijn weggestopt van de elementen in de pitgarages van Anglesey terwijl we wachten tot de kwalificatie begint.Het houden van een 12-uur durende uithoudingsrace (opgesplitst in twee helften van zes uur, over zaterdag en zondag) in de ijskoude omhelzing van november op een van de meest verweerde (maar mooie) locaties van het VK maakt deel uit van de strijdlustige geest van Herdenkingsrace.Het is een jaarlijks vlaggenschipevenement dat is opgericht door de motorsportliefdadigheidsorganisatie Mission Motorsport en dat mensen uit alle hoeken van de militaire, sport- en autowereld samenbrengt.Fondsenwerving is slechts een klein onderdeel van het doel van het evenement;het is een kans voor mensen om samen te komen en zich te verenigen voor een gemeenschappelijk doel, om te vieren en te steunen.De race biedt begunstigden van goede doelen training op het werk en kansen om te racen, en, belangrijker nog, het omvat ook een volledige Remembrance Sunday Service.Zondagochtend om 10.45 uur komen de auto's tot stilstand, vallen de motoren stil en verzamelen alle aanwezigen op het circuit zich in de pitlane voor een herdenkingsdienst om 11 uur.Respect wordt betaald en de race gaat door.In de woorden van de oprichter van Mission Motorsport, CEO James Cameron, is het een herdenkingsdienst met een race eraan verbonden.Morgan wordt onderdeel van het weefsel van het evenement.De sportwagenfabrikant uit Malvern is er al vier jaar bij betrokken en dit jaar heeft hij RoR gekozen als racedebuut voor de nieuwe Plus Four, die vorig jaar werd gelanceerd.Het is hier deels om de nieuwe sportwagen te laten zien, deels om zijn betrouwbaarheid te bewijzen en deels als testbed: 'De beste leer je leert van racen, voor de levensduur van componenten', zegt CEO Steve Morris (foto hieronder).'Je maakt dingen kapot die je onderweg niet zou breken.Het meeste dat deze auto's voorafgaand aan dit weekend hebben gedaan, zijn shakedown-stints van 30 minuten, niet hard rijden.En het zijn kant-en-klare straatauto's...'Er is nog een andere rol die Morgan speelt.Het werkt samen met Mission Motorsport om racemogelijkheden te bieden aan drie begunstigden met levensveranderende verwondingen.Lionel O'Connor, Steve Binns en Linda Noble besturen samen met journalist John Hogan de met handbediening uitgeruste auto Plus Four.Lionel heeft eerder twee keer op RoR geracet en is een beetje een scharrel achter het stuur.Nadat hij in Irak zijn linkerbeen boven de knie verloor, leidt hij het autocontroleteam van Mission Motorsport, waar hij mensen leert hoe ze een auto veilig in en uit een glijbaan kunnen halen.Toen hij in een automatische Honda Civic straatauto reed, merkte hij dat de transmissie niet helemaal reageerde zoals hij zou willen;een gesprek met ingenieurs bij Honda leidde tot een remap voor de transmissie met een nieuwe regel code - intern bij Honda bekend als de 'Lionel-code'.Voor Steve, Linda en John is het echter hun allereerste race.Over een vuurdoop (en regen) gesproken.'Overstappen in de auto voor coureurswissels tijdens de pitstops is het lastigste voor ons', legt Steve uit, 'vanwege het scala aan handicaps in het team en de verschillende maten mensen, hebben we verschillende maten gordels nodig voor verschillende coureurs .'Steve kan zijn benen niet gebruiken, en terwijl Lionel zijn rechtervoet gebruikt om van gas naar remmen te schakelen, bedient Steve het gas en de remmen van de 255 pk sterke, tractiecontrolevrije Plus Four volledig met de pull-to-go, push- hendel om te stoppen.De bemanning van hun auto, bestaande uit Mission Motorsport-personeel, motorsport-engineeringstudenten van de Wolverhampton University en experts van de Morgan-fabriek, werken onvermoeibaar in repetitieve repetities om de meest efficiënte en veilige manier te vinden om ervoor te zorgen dat elke coureur perfect past en kan in- en uitstappen de auto veilig.Afgezien van de twee werken Plus Fours, is er ook nog een Morgan Clubsport, in een speciale poppy-kleurstelling, die eigenaar John Richards heeft ingevoerd om door de begunstigden te laten rijden.Het wordt ook gerund door een mix van Mission Motorsport-personeel, studenten en Morgan Motor Co.-crew.Er is ook nog een andere privateer Morgan Clubsport, dus alles bij elkaar is er een kwartet van Malverns beste strijders rond Anglesey.Ze zien er fantastisch uit, vooral de Plus Fours in mijn ogen.Hun groen-witte kleuren, ontworpen door een getalenteerde student, zijn omgekeerd tussen de twee auto's: de handgeschakelde auto, nr.29, heeft een groene neus en witte staart, en auto nr.40 een omgekeerde groene voorkant en witte achterkant.Ik ben in goed gezelschap in auto 29: Shane Kelly won dit jaar de Formula 3 Cup en leidt de raceprogramma's van de University of Wolverhampton;Tom Richards is jeugdig maar heeft zijn racetanden in Morgans doorbroken en kan ze heel snel op een circuit krijgen;en minzame, multi-getalenteerde Tony Hirst (hieronder) is een tv-acteur, voice-over en ook een erg handige Morgan-racer in zijn vrije tijd.Tijd om het rolluik van de garage op te rollen en naar buiten te gaan voor de kwalificatie.Ik ben er als eerste uit en auto 29 voelt zich meteen thuis.Net als in de Plus Four straatauto, is het uitzicht voor ons allemaal suggestieve vloeiende spatborden en geventileerde motorkap, omlijst door een rechtopstaande voorruit met drie dinky (maar effectieve) chromen ruitenwissers.Behalve dat je wat lager zit, stevig vastgeklemd in een racestoel, en met een extra set schakellichten voor het race-spec stuur naast de gebruikelijke in het midden op het dashboard gemonteerde toerenteller, is het beter om te houden uw ogen waar ze moeten zijn.De mijne rijden momenteel op stal: er zijn hier zo'n 50 auto's, en de Morgan ziet er veel, omdat hij snel genoeg is om tweederde van het veld rond te rijden.Net als de straatauto wordt hij aangedreven door BMW's viercilinder B48-motor met enkele turbo van 255 pk.En net als de straatauto (die iets meer dan een ton weegt) accelereert hij serieus.De enorme verscheidenheid aan metaal hier is geweldig;met klassen die voornamelijk zijn gerangschikt op vermogen-gewichtsverhouding, en met gladde banden en sequentiële versnellingsbakken die momenteel verboden zijn, is er alles van Citroën C1 tot Civic Type R, Cayman tot Caterham, Mini tot MX-5 die baanruimte deelt.Het ontbreken van een sperdifferentieel is een van de weinige nadelen van de Plus Four, waarbij het binnenste wiel gemakkelijk uit de lange, open haarspelden van Anglesey draait als je gretig bent met het gaspedaal.Maar verder, met zijn stijf gebonden aluminium structuur en allround dubbele wishbone-ophanging, handelt de Plus Four zoet en stabiel.De versnelling met lange benen betekent dat je het grootste deel van de ronde op de derde plaats staat, eenmaal als vierde op de gebogen rug 'straight' grijpt en als tweede snikt alleen voor het krappe Rocket-complex en de verre haarspeldbocht.De stuurbekrachtiging (van Morgan zelf) is erg licht, wat de auto verre van belastend maakt om te rijden.De enige keer dat ik eerder in RoR heb geracet, met Caterham in 2018, deed mijn schakelschouder een dag of twee daarna pijn, maar ik voel me nog steeds fris als ik de pits in trek (maak je riemen los terwijl je tot stilstand rolt, wacht een halve slag tot de radio is losgemaakt en klauter dan door de rolkooi) om het aan Tom te overhandigen.Je kunt onze avonturen in de Race of Remembrance 2018 hier lezenWe gaan goed, en als de vlag valt, staan ​​we 15e algemeen.Er zijn maar weinig auto's die sneller zijn in een rechte lijn, maar we kunnen niet helemaal leven met de pure bochtsnelheid en tractie van de Caterhams en Lotus Elise.Morgan's doel om de betrouwbaarheid van de Plus Four te bewijzen, wordt versterkt door de twee auto's die in grote lijnen standaard zijn, met de meest zichtbare modificaties rolkooien, brandstofvullers voor competitie-specificaties en semi-slick banden (en de LED-schijnwerpers om 's nachts te racen).Het is een indrukwekkende vertoning en de auto, met driekwart van zijn coureurs in hun eerste kwalificatiesessie van welke aard dan ook, heeft zich als 29e gekwalificeerd.Deze twee auto's zijn ook de eerste raceauto's die zijn gebouwd op Morgan's CX-platform, de aluminium structuur die de Plus Four ondersteunt, zijn grote broer met zes cilinders Plus Six en die de basis zal vormen voor andere toekomstige Morgan-modellen.Het koos de Plus Four als basis voor de eerste CX-raceauto in plaats van de Plus Six, omdat hij, met een vermogen-gewichtsverhouding van ongeveer 250 pk, in aanmerking komt om in meer series te racen (inclusief de door de fabriek goedgekeurde Morgan Challenge - en RoR ).Morgan is bezig aan het zesde jaar van samenwerking met de University of Wolverhampton, en de Plus Fours zijn voorbereid op de race met de hulp van motorsport-ingenieursstudenten.Auto 29 wordt bijna volledig bemand door tweede- en derdejaarsstudenten, die hun werk perfect uitvoeren.Morgan heeft een sterke leercultuur en verschillende afgestudeerden hebben een baan bij het bedrijf gevonden, net zoals ex-strijdkrachten dat in de toekomst kunnen doen, aangezien Morgan onlangs een strijdkrachtenconvenant heeft ondertekend dat het potentieel opent om te rekruteren.Steve Morris, CEO van Morgan, die vanaf de pitmuur scherp toekeek, begon zelf als leerling in de metaalwinkel.Ook James Cameron, de CEO van Mission Motorsport, kijkt in de pitlane toe.'Het is gewoon zo goed om hier te zijn', zegt Cameron, terwijl hij trots door de pitlane kijkt, vol met auto's in alle soorten en maten, als een dwarsdoorsnede van de Britse clubraces.Race of Remembrance vond vorig jaar niet plaats;de pandemie zette de aandacht op zorgvuldig opgestelde plannen.Dit jaar is het uitverkocht, en de capaciteitsgrid van 53 auto's is de grootste tot nu toe in de achtjarige geschiedenis van de race.'Wat de afgelopen jaren is veranderd, is hoeveel het is gegroeid.Het is meer een beweging geworden dan een enkele gebeurtenis in Anglesey.Het is nu hoe we autosport in het VK aanpakken op Remembrance Sunday: bij elk evenement observeer je de stilte, steun je de poppy-appeal en misschien meer.Het BritCar-kampioenschap op Brands Hatch dit weekend legt de race ook stil voor een herdenkingsdienst.'Een beweging van afzonderlijke activiteiten, online geplaatst met de tag #YourRoR, vond vorig jaar plaats in plaats van de afgelaste race.Dat is in een stroomversnelling gekomen en voortgezet, en dit jaar vindt er tegelijkertijd een aparte kartrace plaats in Hampshire naast de volledige RoR in Anglesey.Cameron is dit jaar rechtstreeks vanuit het hoofdkantoor van Lotus in Norfolk naar Anglesey gereden in de 'Poppy Car', een Exige gehuld in een livrei ontworpen door voormalige militairen.Het wordt ook bekroond door gele zwaailichten, want het is de safety car van dit jaar.De Poppy Car is een integraal onderdeel geworden van Race of Remembrance, waarvan de eerste een Mazda MX-5-raceauto was in 2015 en een Jaguar F-Type SVR-cursusauto in 2018. Lotus heeft zelf een Armed Forces Engagement-programma gelanceerd, waardoor zijn werkgelegenheid wordt uitgebreid. pool aan de servicegemeenschap, en Morgan neemt een soortgelijk initiatief.Naast duizenden met de hand geplaatste klaprozen die de kleurstelling van de Exige vormen, zijn er 635 individueel gesneden en geplaatst met reflecterende oppervlakken, die rood oplichten in het donker.Elk van hen staat voor een verloren leven in Afghanistan en Irak.'Het is een serieuze boodschap, maar de Poppy Car is ook zo'n hulpmiddel voor onze begunstigden', zegt Cameron.Het team van begunstigden van Mission Motorsport die aan de Exige werkten, waren onder meer degenen die leden aan PTSS en complexe verwondingen door conflicten, en velen zijn daardoor aan het werk gegaan.Voormalig groene baret Marc Tarling speelde een belangrijke rol in de livrei van de Exige: 'Voor het eerst in lange tijd heb ik kunnen praten en met andere mensen kunnen omgaan, vertrouwen hebben in mijn eigen kunnen, 's ochtends opstaan ​​en iets doen Ik kan er trots op zijn', heeft hij uitgelegd.Omdat hij een tijdlang het huis niet kon verlaten en aan PTSS leed, heeft hij sindsdien aan grote autoprojecten in het buitenland gewerkt.Racetijd, maar niet voor de Biathlon of Foolishness.Beschreven als 'een luchtige, sportieve afleiding (en een beetje een inzamelingsactie)', houdt het in dat je een halve mijl rond het circuit loopt, een omweg langs de klif naar de zee en erin, rond een boei en terug naar de pitlane.Elk team moet een vertegenwoordiger invoeren (of een uitweg kopen) en de kostuums worden elk jaar vreemder;2021 omvatte een hele reeks dinosaurus-exoskeletten naast terugkerende Victoriaanse badmode van vorige seizoenen.Het is geen race als zodanig, maar het bewijs dat hij net zo snel op de been is als in een racewagen, rent (en waadt) de begunstigde van Mission Motorsport en coureur Danny Holland ermee weg en finisht op enige afstand voor de rest van de lopers, ondanks het dragen van een volledig (reserve) racepak.Er is iets heel Brits aan de Race of Remembrance, zijn mix van barmhartigheid en stoïcijnse gratie, en er is iets heel toepasselijks aan de nadrukkelijk Britse, enigszins barmy (op een goede manier) Morgans die deel uitmaakten van het evenement.Tijd om te beginnen.De doedelzakken van het Negende Gunners Regiment slaan toe in de paddock en dat geldt ook voor de haren in mijn nek.Tony neemt de start in auto 29 en Lionel in auto 40. Als 15:00 uur toeslaat, beweegt het veld gestaag in formatie achter de Poppy Car, voordat het de pits in pelt en 53 motoren zingen en een headline rush naar de eerste hoek.De eerste ronden zijn een waas van auto's die vechten om hun positie, coureurs worden verscheurd tussen het zoeken naar gaten en het spelen van een voorzichtig lang spel.In wat een flits lijkt, zijn 90 minuten voorbij en Tony's in de pits voor de eerste geplande tankstop en coureurswissel, de auto een geurende cocktail van hete remmen en banden.De studenten maken de brandstofbus los en ik ben in, onzichtbare handen die mijn harnassen op hun plaats gespen en de radioverbinding in het stopcontact.Eerste versnelling, ga.En op een snel donker wordend circuit.Dit is waar we binnenkwamen. De Plus Four-raceauto heeft een hardtop (gestyled om zijn Le Mans-klasse winnende voorouder uit de jaren 60 na te bootsen) maar open zijkanten boven zijn laag uitgesneden deuren, en het is grappig hoe dat je zintuigen prikkelt.Als je met een Plus Four op de weg rijdt, ruik je vers gemaaid gras, omliggende boerderijen, dampen van vrachtwagens voor je, eten van cafés langs de weg.Ook in de raceauto is er hetzelfde gevoel: als een auto voor je een band op slot doet tijdens het remmen, ruik je de scherpe stank van verschroeid rubber;als een auto rijk wordt, pik je de roetgassen op als je dichterbij komt.Je leert zelfs de individuele geuren van de auto's kennen naarmate de race vordert.De supersnelle knik op het achterste rechte stuk vereist geen remmen, alleen een beetje lift en in deze specifieke ronde komt de uitgangskerb dichterbij dan ik zou willen.Veel dichterbij.In feite sta ik nu op de stoeprand - nu op het gras net daarachter voor een aantal pijnlijke momenten en meters voordat ik weer op het asfalt kom.Een plotselinge witte en groene flits voor de voorruit: de elegante, in het midden scharnierende motorkap van de Plus Four deed een poging tot vrijheid.De bult over het gras heeft het losgemaakt, de wind heeft eronder geslagen en het is als een zeevogel de lucht ingegaan.Opeens rijd ik in een motorkaploze Plus Four.De auto voelt prima aan, maar in de veronderstelling dat ik een waarschuwingsvlag voor een mechanische storing krijg, duik ik de pits in om de auto te laten nakijken.We verliezen minstens een paar ronden voordat ik er weer uit ben.Ik voel me vreselijk.Het is een race waar finishen alles is, en een deel van de bedoeling van Morgan om hier te zijn, is om de betrouwbaarheid van de Plus Four te bewijzen.Het nemen van een off-road omweg heeft die missie niet bepaald geholpen.Maar het goede nieuws is dat de auto absoluut in orde is en even snel als altijd, snel genoegen nemend met rondetijden die net zo competitief zijn als voorheen.Opluchting.Het is een lange stint en ik ben blij om buiten te blijven om de woede van iedereen in de pits te vermijden.Dat, en ik heb het echt naar mijn zin.De straal van de LED's op het dak snijdt als een zoeklicht door de duisternis en de Plus Four vliegt.De enige auto's die af en toe inhalen tijdens de stint zijn de snelste van de Caterhams, en met de Morgan zo snel over de rechte stukken, moeten ze het op de rem doen.Ik denk dat het het beste is om met ze samen te werken, op een recht stuk af te lopen om de vooraan lopende Caterhams door te laten, en ze vervolgens het verkeer voor zich uit te laten strooien, als leeuwen die op een troep geschrokken gazellen jagen, voordat ze achter hen aanvliegen.Terug in de pits om het aan Tom over te dragen - en iedereen lacht.De auto rijdt heerlijk en we zitten in een goede positie met een goed tempo.Pff, alweer.Ik zit weer in de auto voordat deel één van de race om 21.00 uur ten einde loopt.Ondertussen bezoek ik het auto Plus Four team hiernaast om te kijken hoe het gaat.Lionel praat ontspannen door de hoogtepunten van zijn epische openingsstint, waar hij auto na auto voor hem passeerde.Steve is net klaar met zijn eerste stint: 'Het was absoluut fantastisch.Je denkt "rijd gewoon je eigen race", dan krijg je een auto achter je en denk je, "je komt niet voorbij..." grijnst hij wrang.'Op een gegeven moment kwam er een grote knikker van bandenresten op me af en uit puur instinct dook ik achter de voorruit', vervolgt hij.'Ik span twee keer - een was een perfecte 360, die uit mijn eigen bandenrook kwam en de juiste kant op wees.'Omdat ik graag auto 29 in de goede richting wil houden, ben ik terug voor de laatste run naar de geblokte vlag, waarbij ik het overneem van Shane die het grootste deel van zijn stint in het donker heeft gelopen nadat gremlins de daklichten hadden uitgedaan, alleen voor het probleem om zichzelf te repareren net voordat hij pitte.Gelukkig voor mij blijven ze helder schijnen voor mijn stint en ik breng de nu superleggera-spec Plus Four over de streep op de 12e plaats algemeen.Zondagochtend is RoR Part Two in volle gang en ik zit weer achter het stuur (nu met de herstelde en nog steeds glanzende motorkap weer op zijn plaats), genietend van het kijken naar drie identieke BMW 1-series vooruit die oorlog met elkaar voeren.Elk, ironisch genoeg, wordt campagne gevoerd door een team van de RAF, Royal Navy Royal Marines en Royal Engineers.De auto's zijn niet snel in een rechte lijn, maar ze zijn demonen op de remmen, en serieus luidruchtig wanneer de Plus Four ter hoogte van hun uitlaten komt als het voorbij glijdt.Het is een leuke stint, tot een akelig uitziend ongeval voor een van de snelste auto's, een sterk gemodificeerde Honda Civic Type R. Hij heeft het zwaar gehad op het snelste punt van het circuit en er is veel puin.De blauwe lichten van de ambulance knipogen tot leven en het pelt op het circuit terwijl we achter de Exige-safety-car rondlopen.En kort daarna duik ik de pits in voor een coureurswissel.Al mijn stints zijn voltooid en Tony, Tom en Shane zullen het vanaf hier overnemen - mijn RoR-rijtaken zijn gedaan voor 2021.Gelukkig is de Honda-coureur in orde en is de race weer veilig onderweg.Het zet de zaken in perspectief.Een sentiment dat op het punt staat des te relevanter te worden.Als de klok 10.45 uur slaat, rijdt de Poppy Car het veld op en rollen ze gracieus tot stilstand op de startlijn.Coureurs stappen uit de auto's, sommige racepakken worden verwisseld voor uniformen, dienstorders worden rondgedragen en alle aanwezigen op het circuit verzamelen zich in de pitlane voor de herdenkingsdienst.Terwijl motorsport-maarschalk Emma Featherstone de laatste post op de bugel speelt, is het tegen een achtergrond van volkomen stille stilte, behalve de roep van meeuwen in de lucht.Door samen te zijn met mensen wiens leven zo aanzienlijk is beïnvloed in een conflict, wegen de woorden van de dienst des te zwaarder.Het is diep ontroerend.De dienst eindigde, James Cameron verbreekt de respectvolle stilte met een klinkende kreet van 'laten we gaan racen!'Motoren komen opnieuw tot leven en de tijd ontdooit.Ik ga naar de top van het circuit om de actie te bekijken.Het is een heldere dag en je kunt de toppen van Snowdonia aan de overkant van de Menai Strait zien.En zie hoe Lionel de achterband van een auto uit de jaren 40 uit Church rookt in een powerslide, op weg naar een nieuwe rondetijd die vergelijkbaar is met de handgeschakelde auto.Omgeving en zicht, het zijn inspirerende dingen.Elk aspect van dit evenement is.Het fabrieksteam van Morgan vertelde me over hun eerste RoR, toen ze 's nachts een geamputeerde een bandwissel zagen uitvoeren in een pitstop vol regen.Omdat hij niet gemakkelijk kon bukken om de wielen te verwisselen, verwijderde hij zijn protheses, gooide ze in de pitgarage achter hem en klauterde naar elke hoek van de auto op de vloer.Er is weer perspectief.Vlag valt en roept de tijd op twaalf uur racen.De snel gedreven Lotus Elise van Rob Boston Racing pakt de overwinning met een ronde voorsprong van Caterham van het Solo64-team van Giuseppe Felet en wordt de eerste ontvanger van de nieuwe 'Perserverence'-trofee - een gigantische klaproos gemaakt in teruggewonnen metaal en hout door kunstenaar (en voormalig RAF Chinook-technicus ) Jack Taylor.De coureurs nemen kleinere replica's mee naar huis, terwijl Perseverance (kortweg Percy) elk jaar terugkeert naar RoR, om omhoog gehouden te worden door de winnaars.We eindigen als 14e van de 46 finishers - een duidelijk bewijs van de moed van de Plus Four - en drie Morgans die langzaam de vlag veroveren in een formatiefinish, zoals GT40's op Le Mans.Shane pakt de vlag in auto 29, en Linda, in haar eerste race, in auto 40. Ik kan me geen meer uitdagende eerste ervaring met autoracen voorstellen: 53 auto's op de baan, in regen, zonneschijn en pikdonker, door het verkeer , crashes van concurrenten en safety cars in een snelle Morgan-sportwagen van 250 pk per ton.Grootste respect.Het trio rijdt naast elkaar voor een overwinningsronde: John Richards' Clubsport in poppy-kleuren in het midden, Plus Fours aan weerszijden.Anglesey is een mooie maar sombere plaats.Midden november, des te meer.Als je even stopt en even nadenkt, is het volkomen irrationeel om in de elementen te zijn, met andere auto's te dobbelen, jezelf en je concurrenten te pushen om 12 uur intens racen te voltooien.Maar er was dit weekend genoeg reden om even stil te staan ​​en na te denken.Achter het stuur van de Plus Four komt het vaak voor dat ik nergens anders zou zijn op dat moment.Snowdonia zien ontvouwen aan de horizon terwijl we de top van de baan bereiken, rook zien krullen van de banden van een auto vooraan terwijl deze in slow motion glijdt - om deel te kunnen nemen aan deze speciale sport en om deel uit te maken van deze speciale race is om je gelukkig te voelen dat je leeft en aanwezig bent, in een weekend dat viert hoe kostbaar het leven is.En om deel uit te maken van deze race is om je het leven zoveel intenser te laten voelen.'We waren erg bezorgd voor het evenement, om het voor de eerste keer terug te brengen;het is een enorme inzet voor ons', zegt James Cameron.'Maar het heeft ons rijkelijk terugverdiend in het effect dat het heeft.Race of Remembrance ging altijd over het samenbrengen van mensen.'Bekijk hier het werk dat Mission Motorsport in meer detail doet.Fotografie door Will Aron en Tom ChapmanMet dank aan alle Morgan Motor Company, UW Racing, Mission Motorsport, Anglesey Trac Mon – en aan Tony, Tom en ShaneDe plaatsvervangend redacteur van CAR, af en toe een racer© 1962-2022 Bauer Media GroupBauer Media Group bestaat uit: Bauer Consumer Media Ltd, Bedrijfsnummer: 01176085, Bauer Radio Ltd, Bedrijfsnummer: 1394141 Geregistreerd kantoor: Media House, Peterborough Business Park, Lynch Wood, Peterborough, PE2 6EA H Bauer Publishing, Bedrijfsnummer: LP003328 Geregistreerd Kantoor: Academic House, 24-28 Oval Road, Londen, NW1 7DT.Allemaal geregistreerd in Engeland en Wales.BTW nr. 918 5617 01 H Bauer Publishing is geautoriseerd en gereguleerd voor kredietbemiddeling door de FCA (Ref.nr. 845898)